czwartek, 4 października 2018

Awangardowa sztuka i design w najnowszej kolekcji Pan Tu Nie Stał

fot. Sonia Szóstak

Seria trzech kolekcji PTNS PROJEKT to jesienno-zimowa propozycja odzieży, akcesoriów i dodatków do użytku domowego wielokrotnie nagradzanej łódzkiej firmy, Pan tu nie stał. Pierwsza z trzech kolekcji powstała we współpracy z Muzeum Sztuki w Łodzi, kolejna skupia się na kolekcjach modułowych, trzecia czerpie z projektowania użytkowego. Każda z nich pełni funkcję edukacyjną, dekoracyjną oraz funkcjonalną. Całość projektu jest utrzymana w kolorach: grafitowym, czarnym, białym i chabrowym. Kolekcja jest dostępna od 1. października tego roku w sklepach stacjonarnych i online.

SERIA 1: Wycieczka do muzeum

Seria przygotowana ze współpracy z Muzeum Sztuki w Łodzi czerpie z dziedzictwa sztuki awangardowej oraz twórczości artystów XX i XXI wieku takich jak Bruno Jasieński, Kazimierz Malewicz, Karol Hiller, Jadwiga Sawicka czy Liam Gillick. Ideą współpracy jest edukacja poprzez powiązanie mody z łódzką instytucją kulturalną ijej artystami oraz zainspirowanie się unikatowymi dziełami muzeum.

W kolekcji damskiej znajdziemy dwustronną kurtkę ze stójką, przypominającą krojem kimono, wypełnioną certyfikowanym termicznym materiałem climashield, legginsy z wysokim stanem w kolorystyce czarno-białochabrowej, sukienkę umożliwiająca noszenie „tył na przód”, bluzę o formie pudełkowej wyprodukowaną w technice pikowania, koszulkę z przeniesieniem dzieł artystów Jadwigi Sawickiej „Było nie było” oraz Bruna Jasieńskiego „Nuż w bżuhu”, a także biżuteria inspirowana zasobami sztuki awangardowej muzeum, a wyprodukowaną przez łódzką firmę jubilerską, Animal Kingdom.

fot. Sonia Szóstak

Kolekcja męska to zbiór malarstwa pisanego, przeniesionego na materiał. Na bawełnianych koszulkach i bluzach z bawełny znajdziemy „Zwycięstwo Chaosu” czy „Nuż w bżuhu”. „Kompozycja heliograficzna (XXVIII)” Karola Hillera, który eksperymentował w latach 1928-1930 w tej dziedzinie, zdobi koszulkę wykonaną w 100% z bawełny. Nie zabrakło też dziecięcych koszulek z nadrukiem „Zwycięstwo Chaosu”.

„Sztuka to nie tylko suma obiektów na ścianach i postumentach, ale też idee i poglądy, które inspirują, budzą refleksję nad światem i kreatywność w kolejnych pokoleniach twórców. Niezależność i oryginalność charakteryzują nie tylko artystów, których prace można zobaczyć w kolekcji sztuki XX i XXI wieku w Muzeum Sztuki w Łodzi, ale też projekty autorstwa PTNS. Cieszymy się, że możemy wspierać zdolnych lokalnych projektantów i razem z nimi językiem projektowania opowiadać o sztuce.” – mówi Maria Gmerek z Działu Komunikacji Muzeum Sztuki w Łodzi.

Seria 2: Składaj mnie jak chcesz

Seria modułowa pokazuje nowoczesną stronę kolekcji PTNS PROJEKT. Futurystyczna forma utrzymana w odcieniach czerni, minimalistyczne proste cięcie podkreślające funkcjonalność oraz modułowa konstrukcja to charakterystyczne cechy kolekcji. System taśm zatrzaskowych użyty w serii został przystosowany do odpięcia każdego z modułów i przekształcania konstrukcji produktów, np. płaszcza damskiego na krótką kurtkę, plecak/worek lub saszetkę na pasku. Podobne właściwości posiada torba i nerka modułowa oraz plecak z kieszenią modułową, wykonany we współpracy z polską marką Pak-in z oryginalnego materiału CORDURA®, który jest wysoce wytrzymały na rozciąganie i odporny na przetarcia.

„Najciekawszym wyzwaniem był dla mnie temat modułowości. Projektując kurtkę damską wyobrażałam sobie użytkownika jako futurystycznego nomada, który do eksploracji przestrzeni miasta potrzebuje wielozadaniowego skafandra. Szukałam takich rozwiązań, które przy minimalizmie formy umożliwią maksimum funkcji. Inspiracji szukałam w książce Lema „Solaris”, wśród bohaterów filmu „Diuna” D. Lyncha czy kultowego „Mad Max”- wspomina projektantka serii modułowej, Paulina Połoz.

Seria 3: Ku przyszłości

Serii inspirowanej tematyką projektowania przewodzą takie motywy jak: kratka milimetrowa, cyrkiel, ekierka, nadruki typu „Przyszłość”, „Rzemiosło” czy plakat filmowy Wiktora Górki z 1973 roku „Odyseja Kosmiczna”.

Charakterystycznym elementem kolekcji damskiej jest rockowa ramoneska przełamana miękkością tkaniny o krótkim skręconym włosiu imitującym owczą wełnę. Tkanina oczywiście posiada certyfikat „Przyjazny dla zwierząt”. Przełamaniem kolorystycznym kurtki jest granatowa podszewka z niebieskim nadrukiem w kratkę milimetrową. Kolekcja męska zawiera głównie ciepłe bluzy z napisami RZEMIOSŁO, KONIEC, zaprojektowane przez Bartka Bojarczuka. Nadruk ekierek, kratki milimetrowej czy napis FOTOAMATOR znajdziemy również w kolekcji dziecięcej. Wśród akcesoriów warte uwagi są ciepłe szale i skarpetki z nadrukiem linijki czy kratki technicznej.

Sztuka użytkowa w interpretacji PTNS

Oprócz trzech kolekcji w skład serii PTNS PROJEKT wchodzą tekstylia domowe typu obrus i pościel z nadrukiem kratki milimetrowej, fartuch kuchenny z nadrukiem ROBOT, RZEMIOSŁO, kubek na przybory PRZYBORNIK, ceramika i szkło dekoracyjne, puzzle papier milimetrowy i notes POUFNE. Produkty te będą dostępne od końca października tego roku.

fot.  materiały prasowe

„Najbardziej interesującym dla mnie pod względem graficznym jest projekt nadruku PRZYSZŁOŚĆ. Jednokolorowa ilustracja przypomina wizję świata z powieści Stanisława Lema, która przedstawia modernistyczną, monumentalną architekturę o minimalistycznej bryle, gdzie struga światła wpadającego przez okrągły otwór okala postacie spoglądające z optymizmem w przyszłość. Grafika w hołdzie wszystkim wizjonerom” – mówi Bartek Bojarczuk, projektant większości napisów w trzecim module serii PTNS PROJEKT.

fot.  materiały prasowe

PTNS PROJEKT zawiera także 2 charakterystyczne neony o wymiarach 100 cm x100 cm. Na jednym z nich widnieje logo serii, natomiast na drugim znajduje się wzór przeniesiony z wełnianego swetra. Zainspirowane kolekcją dzieł Muzeum Sztuki w Łodzi, oba neony zdobią obecnie warszawską witrynę sklepu PTNS. Wyprodukowała je firma Neonoff.

Odkoduj artystę!

Większość produktów serii PTNS PROJEKT to zakodowane źródła informacji o artyście, dzięki zewnętrznej metce z ciągiem cyfr. Odszyfrowanie ich jest możliwe za pomocą kartonowego dekodera dołączonego do zakupu z instrukcją obsługi wydrukowaną na kalce technicznej. Po wpisaniu kodu na dedykowanej platformie edukacyjnej www.projekt.ptns.eu pojawi się opis dzieła będącego inspiracją dla powstałego produktu.

Obejrzyjcie film instruktażowy:

 

Sesja wizerunkowa kampanii PTNS PROJEKT została zrealizowana w przestrzeniach byłych Widzewskich Zakładów Bawełnianych WI-MA. Autorem zdjęć jest jedna z najzdolniejszych i najbardziej rozpoznawalnych młodych polskich fotografek, Sonia Szóstak. Jej prace urzekają wyjątkową wizją kobiecości i unikalnym wykorzystaniem naturalnego światła. Swoje zdjęcia prezentowała na wystawach między innymi we Wrocławiu, Gdańsku, Mediolanie i Berlinie, są też regularnie prezentowane w takich tytułach, jak „Rolling Stone” czy „I-D”.

Naucz się projektować z PTNS

W ramach kampanii PTNS PROJEKT dobędzie się również seria warsztatów i spotkań edukacyjnych dla osób zainteresowanych pogłębieniem wiedzy w zakresie tworzenia neonów, plakatów i szyldów. Wszystkie wydarzenia odbędą się w Łodzi, Warszawie i Krakowie i trwać będą od października tego roku do lutego 2019. Warsztaty tworzenia neonów zrealizuje firma Neonoff w Łodzi, zaś warsztaty projektowania plakatów poprowadzi projektant PTNS, Bartek Bojarczuk w Warszawie. Warsztaty robienia szyldów zrealizuje Goodlooking Studio w Warszawie, a lekcję projektowania dla dzieci poprowadzi Joanna Guszta z Ładne Halo w Łodzi.

Dodatkowo, marka Pan Tu Nie Stał planuje spotkania we współpracy z wydawnictwem Karakter z Olgą Drendą. Wydarzenie będzie połączone z premierą nowej książki Olgi, “Wyroby” o domorosłych projektantach i kiczowatych dekoracjach ogrodów. Oprócz tego odbędzie się spotkanie o twórczości Karola Śliwki, które poprowadzi Patryk Hardziej.

Materiał promocyjny

Polecane wideo


PODOBNE ARTYKUŁY

#hotzakup

#hotzakup

Top, ZARA - 99,90 PLN
Buty, MANGO - 89.90 PLN
Torebka, STRADIVARIUS - 79.90 PLN